wszystko o imbirze

IMBIR – DLACZEGO WARTO WŁĄCZYĆ GO DO SWOJEJ DIETY?

Choć eksperci wciąż nie są zgodni co do wysokości dawki przeznaczonej do celów profilaktycznych, powszechnie wiadome jest, że regularne spożywanie nawet niewielkich ilości imbiru sprzyja zachowaniu dobrego zdrowia i smukłego ciała.

co warto wiedzieć na temat imbiru?

NIE TYLKO PRZYPRAWA, ALE RÓWNIEŻ CENNY ELEMENT MEDYCYNY NATURALNEJ

struktura imbiru

IMBIR ZNANY I CENIONY OD WIEKÓW

Choć pochodzi z regionu południowo-wschodniej Azji, od tysiącleci znany jest i ceniony niemal na całym świecie. Pierwsze wzmianki o imbirze znajdują się w starożytnych pismach chińskich, indyjskich i bliskowschodnich.

Pisali o nim też Dioskurides i Pliniusz Starszy. Opisywali później także Marco Polo, Paracelsus i Lonicerus. Imbir należał także do pierwszych przypraw przywiezionych do Europy.

Jego walory smakowe i właściwości lecznicze zapewniły mu ogromną popularność i sprawiły, że dziś o imbirze słyszał prawie każdy. Obecnie jest niezwykle cennym surowcem leczniczym i oryginalną przyprawą. Można go kupić w kawałkach, w postaci zmielonej, a także marynowany lub kandyzowany.

KSZTAŁT ROGU

Imbir przyprawowy to podziemne kłącze znane w świecie botaników jako Zingiber officinale. Nazwa rośliny pochodzi od sanskryckiego słowa singabera co w wolnym tłumaczeniu oznacza “w kształcie rogu” i doskonale opisuje jej wygląd.

CIEKAWOSTKA

W zależności od odmiany, miąższ kłącza imbiru może być żółty, biały lub czerwony, pokryty jasnobrązową skórą, o jędrnej i prążkowanej strukturze. Najbardziej charakterystyczny jest jednak smak imbiru – wyjątkowo aromatyczny, ostry i piekący.

zastosowanie imbiru

CO POWODUJE, ŻE IMBIR JEST TAK BARDZO WARTOŚCIOWY?

właściwości korzenia imbiru

SUBSTANCJE CZYNNE

Kłącze imbiru zawiera olejki eteryczne, żywice, skrobię, cukry, związki fenolowe i kwasy organiczne. Podstawowymi składnikami olejku są związki seskwiterpenowe charakteryzujące się bardzo intensywnym zapachem – zingiberen i zingiberol.

Porównywane są one dość często do kapsaicyny znajdującej się w papryczkach chili i znanej ze zdolności do łagodzenia bólu. Ponadto olejek imbirowy zawiera także cyneol, borneol, cytral, a także aldehydy, którym korzeń zawdzięcza swój ostry, piekący smak. Za specyficzne właściwości imbiru odpowiada jednak prawdopodobnie synergiczne działanie wszystkich tych związków.

DZIAŁANIE

Zgodnie z najnowszymi wynikami badań, imbir jako suplement lub składnik żywności i leków to prawdziwie naturalne panaceum zamknięte w tak niepozornie wyglądającym korzeniu.

powszechnie znane jest jego działanie:

ANTYBIOTYCZNE

Szczególnie silne właściwości antybakteryjne wykazuje imbir w chorobach przyzębia oraz infekcjach dróg oddechowych.

PRZECIWGRZYBICZNE

Infekcje grzybicze, choć należą do najtrudniejszych w leczeniu i stosunkowo często wykazują lekoodporność, w znacznym stopniu ustępują w wyniku stosowania preparatów zawierających imbir.

PRZECIWWRZODOWE

Niektóre związki zawarte w korzeniu imbirowym hamują namnażanie i rozwój bakterii Helico pylori, która odpowiedzialna jest za rozwijanie się choroby wrzodowej żołądka.

PRZECIWZAPALNE

Imbir pomaga hamować ekspresję genów zaangażowanych w odpowiedź zapalną, a także może pomóc w zmniejszeniu zapalenia niskiego stopnia, jednego z najczęstszych powikłań cukrzycy typu 2. Hamuje powstawanie prozapalnych cytokin, dzięki czemu świetnie sprawdza się również w leczeniu zapalenia stawów.

PROFILAKTYCZNE W ZAPOBIEGANIU CUKRZYCY

Chorobie tej można zarówno zapobiegać, jak i ją leczyć. W tym celu wykorzystuje się zdolność imbiru do m.in. obniżania poziomu cukru, cholesterolu i lipidów we krwi.

PRZECIWBÓLOWE

Potwierdzono podobną skuteczność imbiru w zwalczaniu bólu, co leków na bazie ibupromu czy kwasu mefenamowego.

PRZECIWUTLENIAJĄCE / PRZECIWNOWOTWOROWE

Imbir pomaga w oczyszczaniu rodników hydroksylowych i anionów ponadtlenkowych, które prowadzą do toksycznego gromadzenia się i uszkodzenia DNA. Imbir to jednak nie tylko ogromna ilość antyoksydantów. Badanie przeprowadzone na Uniwersytecie w Minnesocie wskazało, że gingerol – składnik olejku eterycznego zawartego w imbirze ma właściwości antyrakowe.

PRZECIWSTARZENIOWE

Wykazano, że imbir hamuje stres oksydacyjny będący odmianą starzenia komórkowego.

ODCHUDZAJĄCE

Imbir to dobry sposób na przyspieszenie metabolizmu. Wykorzystuje się go w walce z tzw. zespołem metabolicznym. Związki zawarte w imbirze ułatwiają trawienie tłuszczu, a także uruchamiają, sprzyjający odchudzaniu, proces termogenezy.

NAJWAŻNIEJSZE MIKRO I MAKROELEMENTY ZNAJDUJĄCE SIĘ W IMBIRZE (na 100g):

79
kcal
2
g błonnika
415
mg potasu
75
mg witaminy B3
43
mg magnezu
34
mg fosforu
20
mg wapnia
5
mg witaminy C
13
mg sodu
0.6
mg żelaza
0.2
mg witaminy B6
0.35
mg cynku

Imbir jest składnikiem wielu suplementów odchudzających. Jednym z preparatów, który wykorzystuje drogocenne właściwości imbiru jest Bioxyn.

w walce o piękną sylwetkę

ODCHUDZAJĄCE WŁAŚCIWOŚCI IMBIRU ZOSTAŁY POTWIERDZONE

piękna figura z imbirem

TRAĆ KILOGRAMY Z IMBIREM

Imbir może z powodzeniem chronić przed otyłością i różnymi chorobami przewlekłymi na tle metabolicznym.

Wniosek ten wysunięto na podstawie wyników ponad 60 badań opublikowanych w Annals of New York Academy of Sciences, przeprowadzonych na ludzkich zespołach komórkowych. Wynikało z nich, że imbir i jego główne składniki wywierają niezwykle korzystny wpływ na metabolizm, a tym samym stanowią skuteczne oręże w walce z nadprogramowymi kilogramami, które mogą również stanowić “efekt uboczny” chorób tj. cukrzyca czy zaburzenia pracy układu krążenia.

GINGEROL I JEGO DZIAŁANIE

Zawarty w imbirze związek fenolowy – gingerol pomaga znacząco zmniejszyć masę ciała, a przy tym poprawia profil lipidowy u osób cierpiących na otyłość. Istnieje jednak kilka mechanizmów kryjących się za odchudzającymi właściwościami imbiru.

Amerykańscy naukowcy przeprowadzili badanie w celu oceny termicznego wpływu spożycia proszku imbirowego na ludzki organizm. Wyniki wyraźnie wskazały, że osoby, które dodały do swojej codziennej diety imbir, uzyskały zwiększoną termogenezę czyli ilość energii wydatkowanej poza energią wydatkowaną w fazie spoczynku na trawienie i wchłanianie pokarmu oraz zmniejszony apetyt.

Między innymi, wyjątkowo korzystnym, a zarazem smacznym połączeniem okazało się dodanie posiekanego imbiru do zielonej herbaty i dorzucenie plastra cytryny.

IMBIR ZMNIEJSZA APETYT

Ponadto spożywanie imbiru stymuluje opróżnianie żołądka i skurcze antralne. W ten sposób wpływa na sprawniejsze wypłukiwanie toksyn z organizmu i wspomaga prawidłowe trawienie, co z kolei przyspiesza proces odchudzania.

Innymi słowy, spożywanie imbiru zwiększa spalanie kalorii i jednocześnie powoduje zmniejszenie uczucia głodu, co z kolei prowadzi do utraty wagi.

Badanie opublikowane w magazynie “Metabolism” potwierdza, że respondenci pijący na czczo napój zawierający imbir są po ok. 3 godzinach mniej głodne niż osoby, które go nie piły. Bez wątpienia jest to najbardziej udokumentowana naukowo przyprawa, m.in. w kwestii właściwości odchudzających.

Imbir, jako jedna z najczęściej spożywanych przypraw na świecie, ma też niezwykle długą historię stosowania w ziołolecznictwie do leczenia różnych dolegliwości.

Nic zatem dziwnego, że potencjalne strategie leczenia i zapobiegania zespołowi metabolicznemu, w których wykorzystuje się ten korzeń, wzbudzają tak duże zainteresowanie.

Imbir to bez wątpienia roślina, która łączy w sobie mnóstwo właściwości. Pomaga zmniejszać stan zapalny, działa antyrakowo i antybakteryjnie, zwiększa wrażliwość na glukozę i stymuluje przewód pokarmowy do sprawniejszej pracy.

To wszystko czyni go rośliną wyjątkową i bez wątpienia idealnym sprzymierzeńcem nie tylko w walce o szczupłą sylwetkę, ale także o zdrowie i długie życie.

ŹRÓDŁA:

1. M. Senderski – “Prawie wszystko o ziołach i ziołolecznictwie” PWN

2. https://www.metabolismjournal.com/article/S0026-0495(12)00118-7/abstract

3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15802416

4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3995184/

5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19216660

6. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11710709

7. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4277626/

8. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2241638/

9. https://www.hindawi.com/journals/bmri/2012/614356/