prozdrowotne właściwości jaj

CZY KURZE JAJKA SĄ ZDROWE?

Czy rzeczywiście pasuje do nich etykietka produktów bardziej odżywczych? Naukowcy od dawna debatują nad zdrowotnymi korzyściami jajek oraz ryzykiem płynącym z ich częstego spożywania. Kontrowersje nie ustają od wielu lat.

PRZEWODNIK

WSZYSTKO CO NALEŻY WIEDZIEĆ O KURZYCH JAJACH

JEŚĆ JAJKA CZY NIE?

Jajka dość często dominują w menu śniadaniowym. Nie brakuje ich w sieciach fast food, restauracjach, barach czy nawet w organicznych kawiarniach ze zdrową żywnością.

Wiele osób wciąż jednak ulega stereotypom i obawia się dużej dawki cholesterolu, którą rzekomo dostajemy w pakiecie z każdym kęsem parującej jajecznicy. Czy zatem następnym razem zamówić omlet z samym białkiem bez dodatku żółtka? A co z jajkami ekologicznymi?

CZY JAJA SĄ ZDROWE?

Eksperci żywieniowi są zgodni co do tego, że związki zawarte w jajach czynią je prawdziwą odżywczą bombą. W czym tkwi ich sekret? Otóż jajka stanowią rewelacyjne źródło wysokiej jakości białka, które nasz organizm wykorzystuje do budowania i utrzymywania silnych, zdrowych mięśni.

Są również bogate w składniki odżywcze tj. biotyna (pomaga przekształcać żywność w użyteczną energię), cholina (niezbędny mikroskładnik pokarmowy biorący udział m.in. w metabolizmie), ksantofil (zapobiega chorobom układu krążenia), witamina A (ważna dla układu odpornościowego), luteina i zeaksantyna (przeciwutleniacze, które pomagają chronić organizm przed wolnymi rodnikami), a także beta karoten oraz nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3.

Jajka to także jeden z niewielu produktów zawierających naturalną witaminę D, która pomaga utrzymać zdrowe i mocne kości. Dodatkowo jajka zawierają mnóstwo cennych składników mineralnych tj. fosfor, potas, sód, wapń, żelazo, magnez, miedź, cynk, a także selen.

WAŻNE!

ŻÓŁTKO JAJA KURZEGO

wartości spożywcze żółtka kurzego

CHOLESTEROL W ŻÓŁTKU

Jedną z najbardziej dyskusyjnych kwestii jest to, czy żółtka w dużych ilościach szkodzą. Przez lata miały one dość negatywną reputację z powodu zawartego w nich cholesterolu dietetycznego, który, jak ostrzegali eksperci, nie pozostawał obojętny dla zdrowia. Jedno duże jajko zawiera bowiem 186 mg cholesterolu, przy czym zalecana dzienna dawka tego związku jest mniejsza niż 300 mg.

Aktualne badania pokazują, że dla większości ludzi cholesterol dietetyczny nie wpływa znacząco na poziom złego cholesterolu znajdującego się we krwi. Jednak debata na ten temat trwa nadal. W zakończonym kilka lat temu badaniu, naukowcy przyjrzeli się zwyczajom żywieniowym prawie 30 000 dorosłych Amerykanów i przeanalizowali dane z okresu obejmującego 30 lat.

Wykazali wówczas, że spożycie jaj może się wiązać z podwyższoną zawartością cholesterolu we krwi. Badania te nie są jednak ostateczne, a samo żółtko w dalszym ciągu było cenione na niesamowite bogactwo składników odżywczych.

Jednym ze skuteczniejszych suplementów diety (według opinii), który pozytywnie wpływa na poziom cholesterolu jest RAVESTIN.

WARTO WIEDZIEĆ

BIAŁKO JAJA KURZEGO

właściwości odżywcze jaja kurzego

CENNE SKŁADNIKI

Szał na białko został zakotwiczony w świadomości konsumentów przez pokarmy takie jak omlety, ciasteczka i gofry całkowicie pozbawione żółtka. Jeszcze kilka lat temu trend ten był uważany za niezwykle zdrowy. Obecnie wiemy już, że to żółtko jest nośnikiem największej liczby niezbędnych dla zdrowia witamin i minerałów, tj. witaminy D, E, A, cholina i przeciwutleniacze dlatego nie warto oddzielać go od białka.

Niedawno przeprowadzone badania wykazały, że osoby, które jadły jedno jajko dziennie, wykazywały niższe wskaźniki chorób serca i udaru. Prawdopodobnie jest to wynikiem zdolności jaj do zwiększania poziomu „dobrego” cholesterolu HDL, co z kolei pomaga w walce z gromadzeniem się tłuszczu w naczyniach krwionośnych.

Inne badanie, opublikowane w American Journal of Clinical Nutrition, również wykazało, że spożywanie jednego jajka dziennie nie stanowi problemu dla osób, które były bardziej narażone na problemy z sercem i cholesterolem.

WARTOŚCI ODŻYWCZE JAJKA (na 100g)

156
kcal
12,8
g białka
11,3
g tłuszczu
396
mg cholesterolu
12
mg magnezu
214
mg fosforu
20
mg wapnia
147
mg potasu
144
mg sodu
2
mg żelaza
54
mg wapnia
1,8
g kwasów tłuszczowych
272
ug witaminy A
2
mg witaminy E
0,13
mg witaminy B1
0,41
mg witaminy B2
0,1
mg niacyny
0,8
mg witaminy B6
czy wiesz…

JAKIE JAJA SĄ NAJZDROWSZE?

jak wybierać najlepsze jajka

EKOLOGICZNE JAJA

Jeszcze kilka lat temu lekarze przestrzegali przed zjadaniem więcej niż 2-3 jajek dziennie. Dziś już wiemy, że nawet 10 sztuk tygodniowo to zupełnie akceptowalna granica, a same jaja nie tylko nie szkodzą, ale wręcz mają zbawienny wpływ na ludzki organizm.

Czy jednak wszystkie jaja są równie pożywne i zdrowe? Jak kupować? Na co zwracać uwagę?

Istnieją uzasadnione powody, aby uważać jaja ekologiczne za bardziej wartościowe w porównaniu do ich konwencjonalnych odpowiedników. Badania pokazują, że zrównoważone rolnictwo jest zdecydowanie lepsze dla środowiska, a jaja pochodzące z chowu bezklatkowego, z tzw. wolnego wybiegu oraz jaja organiczne są zazwyczaj gwarancją dobrostanu kur niosek oraz wyjątkowego smaku i wartości odżywczych.

Poza tym kupowanie produktów ekologicznych zmniejsza także ryzyko spożywania antybiotyków, chemikaliów i metali ciężkich.

Istnieją oczywiście sposoby na uczynienie jajek jeszcze bardziej pożywnymi. Można z powodzeniem łączyć je z dobrym źródłem błonnika, tj. warzywa, owoce lub produkty pełnoziarniste. Taka mieszanka powstrzymuje napady wilczego głodu przez dłuższy czas, dzięki czemu sprzyja zachowaniu szczupłej sylwetki i zdrowego organizmu.

ŹRÓDŁA:
1. https://www.runnersworld.com/news/a26868477/are-eggs-healthy/

2. https://portal.abczdrowie.pl/wlasciwosci-jajka

3. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/j.1467-3010.2006.00543.x

4. https://www.poradnikzdrowie.pl/diety-i-zywienie/co-jesz/jajko-zrodlo-bialka-skarbnica-witamin-aa-B2pW-Ua7x-ruBH.html

5. https://potreningu.pl/articles/5567/czy-mozna-jesc-jajka-codziennie