sposoby na usprawnianie metabolizmu

JAK PRZYSPIESZYĆ METABOLIZM – 10 NIEZAWODNYCH SPOSOBÓW

Chcąc szybciej tracić na wadze, a jednocześnie zachować regularny tryb wypróżnień, warto podkręcić nieco metabolizm korzystając ze sprawdzonych sposobów.

CEL – SPRAWNY METABOLIZM

CZUJ SIĘ ZDROWO, WYGLĄDAJ LEPIEJ

poprawnie działający metabolizm

CZYM JEST METABOLIZM?

Według definicji encyklopedycznej “metabolizm” to “całokształt reakcji chemicznych i związanych z nimi przemian energii zachodzących w żywych komórkach, stanowiący podstawę wszelkich zjawisk biologicznych“. Ta skrótowa definicja nie daje nam jednak nawet częściowego pojęcia na temat tego, jak istotne znaczenie dla wielu różnych sfer naszego organizmu ma prawidłowy przebieg procesów metabolicznych.

Upośledzenie procesów metabolicznych najczęściej kojarzymy z tendencją do tycia lub też trudnościami z gubieniem nadliczbowym kilogramów. Pogorszona przemiana materii może być jednak również przyczyną problemów z samopoczuciem, ciągłym uczuciem senności a czasami także pogorszeniem krążenia krwi.

Jak więc widać, istnieje naprawdę wiele poważnych powodów, aby zadbać o to, aby procesy metaboliczne zachodzące w naszym organizmie przebiegały prawidłowo. Oto lista 10 prostych i łatwych w zastosowaniu sposobów, dzięki którym można znacząco usprawnić swój metabolizm.

CIEKAWOSTKA

Na rynku dostępnych jest wiele różnych suplementów diety, które skutecznie usprawniają metabolizm. Do takich można zaliczyć plastry odchudzające Sliminazer oraz tabletki na odchudzanie – Bioxyn. Oba suplementy dzięki swojemu składowi regulują procesy metaboliczne przyczyniając się do chudnięcia.

PROPOZYCJE DZIAŁAŃ, KTÓRE USPRAWNIĄ I UŁATWIĄ TWÓJ METABOLIZM:

1. AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA

Regularna aktywność fizyczna ma istotne znaczenie dla prawidłowego przebiegu procesów metabolicznych z dwóch różnych powodów. Po pierwsze dlatego, że ruch stymuluje perystaltykę jelit, co z kolei sprawia, że pracują one sprawniej, co stanowi jeden z kluczowych warunków prawidłowego przebiegu procesów metabolicznych.

Drugim powodem tego, że aktywność fizyczna ma wpływ na przemianę materii, jest wyraźna poprawa bilansu azotowego w komórkach, do której dochodzi w trakcie wykonywania bardziej intensywnego ruchu.

Lepszy bilans azotowy, oznacza skuteczniejszy transport tlenu oraz substancji odżywczych do wnętrza komórek naszego ciała, a na dalszą metę (przy regularnym wysiłku fizycznym) także stałe zwiększenie tzw. wydatku energetycznego, czyli tego, w jakim stopniu organizm przekształca trafiające doń substancje odżywcze w energię.

2. HMB

Ta odżywka kulturystyczna przeżywała różne fazy w trakcie swojego istnienia. Z początku wierzono, iz HMB jest cudownym nieomal środkiem na wsparcie procesów budowy beztłuszczowej masy mięśniowej.

Okazało się to mitem. Z czasem jednak pojawiły się rzetelne badania dowodzące, że HMB co prawda nie działa anabolicznie, jednak znakomicie poprawia metabolizm protein a także wpływa redukująco na poziom tkanki tłuszczowej.

3. ZADBAJ O JELITA

Według lekarzy częstą przyczynę zaburzeń metabolizmu są uszkodzenia flory bakteryjnej jelit. Niestety, jest to problem dość powszechny dla pokolenia dzisiejszych około 30 latków, ponieważ to właśnie w czasach młodości osób urodzonych ok. roku 1990 lekarze rodzinni przepisywali antybiotyki dosłownie na wszystko.

Zniszczenia flory bakteryjnej jelit, które następują na skutek zbyt częstej antybiotykoterapii mają niestety charakter trwały. Jeśli więc w dzieciństwie lub wczesnej młodości byliśmy często leczeni antybiotykami, warto zacząć stosować probiotyki lub też spożywać pokarmy będące ich źródłem.

Spożywanie pokarmów zawierających naturalne probiotyki jest zresztą wskazane nie tylko osobom, które w przeszłości miały sporo do czynienia z nieprawidłowym leczeniem.

Negatywny wpływ na stan flory bakteryjnej naszych jelit wywiera naprawdę mnóstwo czynników, a to właśnie w ogromnej mierze do bakterii jelitowych zależy nie tylko przebieg procesów metabolicznych, ale także czynność układu odpornościowego.

4. SPOŻYWAJ ODPOWIEDNIĄ ILOŚĆ BŁONNIKA

Błonnik pokarmowy z jednej strony odpowiada za prawidłową perystaltykę jelit, zaś z drugiej za wiązanie szkodliwych substancji, w tym niektórych metali ciężkich. Dziennie powinniśmy spożywać od 25 do 40 g błonnika pokarmowego, najlepiej pochodzącego z różnych pokarmów.

Nie należy przekraczać tego limitu, ponieważ może wiązać się z negatywnymi efektami dla układu pokarmowego.

5. ZADBAJ O REGULARNY CYKL DOBOWY

Częstą przyczyną problemów z prawidłową przemianą materii, a co za tym idzie także z nadwagą i otyłością jest nieregularny rytm dobowy.

Nasz organizm jest czymś w rodzaju systemu: zbyt krótka ilość snu lub też kładzenie się spać zawsze o innych godzinach sprawia, że ów system ulega stopniowej deregulacji. To zaś wpływa na wiele różnych funkcji organizmu, w tym także na przebieg procesów przemiany materii.

6. NIE WYKLUCZAJ CAŁKOWICIE CUKRÓW Z DIETY

Częstym błędem osób chcących zadbać o sylwetkę jest całkowita eliminacja cukru z diety. To samo stanowi także błąd z punktu widzenia poprawy działania przemiany materii. Cukier jest substancją odżywczą potrzebną ludzkiego organizmowi (wystarczy 20g na dobę).

Jeżeli przez dłuższy czas nie będziemy dostarczać go naszemu organizmowi, zacznie on pozyskiwać cukier samodzielnie, w ramach procesu znanego jako Glukoneogeneza. Niestety, wiąże się z to że znacząco deregulacją układu pokarmowego i nie pozostaje bez wpływu na przebieg procesów metabolicznych.

7. UŻYWAJ ZIÓŁ I PRZYPRAW

Dodawanie ziół i przypraw do jedzenia to znakomity i naprawdę łatwy sposób na “podkręcenie” metabolizmu. Jakie przyprawy przede wszystkim warto wziąć pod uwagę? Można tutaj wymienić między innymi Kardamon, Goździki, Cynamon, Korzeń Imbiru, Pieprz cayenne, Korzeń Kurkumy, Kolendrę.

8. PIJ NAPAR Z MIĘTY

Codzienne spożywanie naparu z liści mięty to świetny sposób na przyspieszenie metabolizmu. Mięta między innymi stymuluje procesy produkcji soku żołądkowego, poprawia pracę jelit a także działa korzystnie na całokształt procesów trawiennych.

Pamiętajmy jednak o tym, że zarówno herbatki miętowe, jak i inne zioła najlepiej jest kupować z sklepach zielarskich lub też sklepach ze zdrową żywnością: w przypadku na przykład herbaty miętowej kupionej w zwykłym dyskoncie mamy raczej nikłe szanse na to, że mięta pochodzi z ekologicznych, nieskażonych pestycydami upraw.

9. PIJ CZARNĄ KAWĘ

Czarna kawa mocno przyspiesza metabolizm. Na dodatek, przez około 3 godziny po jej wypiciu spalamy średnio o 50 kalorii więcej, niż normalnie. Jednak aby kawa miała sens, nie należy jej słodzić.

10. SPOŻYWAJ WIĘKSZĄ ILOŚĆ POSIŁKÓW W CIĄGU DNIA

W naszej tradycji zakorzeniony jest stereotyp dziennego jadłospisu składającego się z trzech posiłków: śniadania, obiadu oraz kolacji. Niestety, wiedza naukowa nie idzie tutaj w parze z tradycją.

Doskonale wiedzą o tym chociażby kulturyści, dla których spożywanie w w ciągu dnia nie 3, lecz 5 lub 6 posiłków jest czymś standardowym. Dlaczego ma to aż tak duże znaczenie? Trzy spore posiłki to poważne obciążenie dla naszego układu trawiennego, a tym samym ryzyko, że organizm nie będzie w stanie przekształcić sporej części substancji odżywczych w energię, lecz zostaną one zamienione w tkankę tłuszczową.

Spożywanie 3 dużych posiłków w ciągu dnia to także zwiększone ryzyko powstawania złogów w jelitach oraz kilku innych dolegliwości, które mogą poważnie upośledzić przebieg przemiany materii.

Zamiast tego, warto spożywać 5 a nawet 6 równomiernych posiłków w ciągu dnia. W ten sposób, zadanie jakie postawimy przed układem trawiennym będzie o wiele łatwiejsze. Należy przy tym pamiętać, że ostatni posiłek należy spożywać na co najmniej 2 godziny przed położeniem się spać.

Do swojej diety dołącz także produkty spożywcze przyspieszające metabolizm.

ŹRÓDŁO:
1. https://purestyle.pl/przyprawy-przyspieszajace-metabolizm/