dlaczego picie zielonej herbaty jest ważne

Zielona herbata i jej właściwości

Choć zielona herbata nie sprawi, że w kilka dni zredukujemy nadwagę, warto włączyć ją lub jej suplementy do swojego codziennego jadłospisu.

Drogocenny napój

Za co cenimy zieloną herbatę?

właściwości zielonej herbaty w jednej filiżance

WITAMINOWA BOMBA

Zielona herbata to jeden z najzdrowszych napojów na świecie. Spożywana przez miliony ludzi na całym świecie, jest jak bomba witaminowa przepełniona związkami, które mają zbawienny wpływ na ludzki organizm. Wybornie również smakuje, a jej aromat przywodzi na myśl najbardziej zielone na świecie pola na azjatyckiej prowincji. Za co jeszcze kochamy zieloną herbatę?

ALE TO NIE WSZYSTKO…

Napar z pierwszego parzenia, ze względu na dużą zawartość teiny, działa odświeżająco i pobudzająco. Z kolei drugie parzenie uspokaja i pomaga łagodzić stresy oraz napięcia emocjonalne. To jednak nie wszystko. Zielona herbata obniża ciśnienie tętnicze i reguluje krążenie krwi, dzięki czemu obniża ryzyko wystąpienia przewlekłych chorób układu sercowo-naczyniowego.

Co więcej zawarte w jej liściach flawonoidy (m.in. taniny, flawony, flawonole, kemferole i flawan-3-ole) wzmacniają naczynia krwionośne i przeciwdziałają uporczywym zakrzepom krwi.

Zielona herbata to także bogactwo witamin tj. A, B, C, E, K, soli mineralnych, mikro i makroelementów tj. wapń, miedź, cynk, potas, mangan czy fluor, które chronią przed przeziębieniami, stanowią barierę dla wirusów i bakterii, a także przyspieszają wydalanie toksyn z organizmu.

Niezliczone badania naukowe dowodzą również antynowotworowego działania tego wyjątkowego naparu. Picie zielonej herbaty może, według najnowszych danych, obniżać ryzyko zachorowania na raka piersi i nowotwór prostaty.

Obecne w naparze polifenole hamują działanie dwóch rodzajów niebezpiecznych białek – tzw. czynnika wzrostu śródbłonka naczyniowego (VEGF) i czynnika wzrostowego hepatocytów (HGF).

Obie te makrocząsteczki znacząco przyczyniają się do wzrostu i rozwoju komórek rakowych. Wyniki badań zaprezentowano po raz pierwszy w trakcie International Conference on Frontiers in Cancer Prevention Research w Anaheim.

CIEKAWOSTKA

Zielona herbata stanowi niezastąpione, tanie i łatwo dostępne, oręże w walce z nadprogramowymi kilogramami. Jej napar skutecznie pobudza odchudzanie. Poprawia metabolizm, usuwa zbędne produkty przemiany materii, a także hamuje rozwój bakterii w układzie pokarmowym i pobudza go do wydzielania soków trawiennych. W czym tkwi jej sekret?

Zastosowanie zielonej herbaty

Szczupła sylwetka zaklęta w liściach

jak liściasta zielona herbata pomaga w odchudzaniu

DROGOCENNE KATECHINY

Swoje właściwości odchudzające herbata zawdzięcza przede wszystkim katechinom, a w szczególności substancji o nazwie galusan epigallokatechiny – EGCG. Katechiny mają istotny i wielopłaszczyznowy wpływ na redukowanie tkanki tłuszczowej w naszym organizmie.

Skutecznie hamują wchłanianie tłuszczów z pożywienia, a dodatkowo podwyższają ich zużycie przez organizm powodując termogenezę. Ich biologiczne działanie polega przede wszystkim na blokowaniu enzymu, który rozkłada hormon noradrenaliny – odpowiedzialny za rozpad cząsteczek tłuszczów.

W dodatku występująca w zielonej herbacie teina w połączeniu z EGCG wykazuje efekt synergii, dodatkowo wzmacniając jej właściwości odchudzające. Innymi słowy, katechiny zawarte w zielonej herbacie, w obecności teiny, zwiększają poziom hormonów powodujących, że komórki organizmu rozkładają tłuszcz, który następnie jest uwalniany do krwioobiegu i udostępniany jako energia.

WŁAŚCIWOŚCI ODCHUDZAJĄCE POTWIERDZONO BADANIAMI

Badania przeprowadzone w siłowni na grupie mężczyzn, którzy spożyli ekstrakt z zielonej herbaty przed ćwiczeniem dowiodły, że spalili oni aż o 17% więcej tłuszczu niż osoby, które tego suplementu nie przyjęły. Eksperyment ten pokazał, że zielona herbata może dodatkowo zwiększyć spalanie tłuszczu również w trakcie ćwiczeń.

Ponadto spożywanie zielonej herbaty przez osoby z nadwagą lub otyłością pomaga w obniżeniu “złego” cholesterolu LDL o około 5,3 mg/dl. Od wieków znane jest również oczyszczające działanie zielonej herbaty. Regularne spożywanie napoju pomaga wygrać z zaparciami i wspaniale odtruwa organizm usuwając z niego szkodliwe związki oraz zapobiega zatrzymywaniu wody w organizmie.

Właśnie z tego powodu zieloną herbatę poleca się osobom, które chciałaby się pozbyć niechlubnej pomarańczowej skórki. Wielokrotnie wykazano również w badaniach, że regularne picie naparu bardzo skutecznie zmniejsza ryzyko wystąpienia efektu jo-jo.

Należy jednak przy tym pamiętać, że uzyskanie efektu przyspieszenia odchudzania będzie najskuteczniejsze tylko dzięki systematycznemu i częstemu piciu herbaty w połączeniu ze zdrowym stylem życia i regularną aktywnością fizyczną.

Zielona herbata często jest składnikiem środków odchudzających. Jednym z wiodących na rynku preparatem, który w składzie zawiera zieloną herbatę jest Sliminazer.

PRZEPISY NA NAPOJE Z ZIELONĄ HERBATĄ:

Zielona herbata z imbirem lub kurkumą

Zielona herbata doskonale komponuje się ze smakiem imbiru lub kurkumy, a w tym połączeniu stanowi energetyzujący napój doskonały o poranku. Aby przyrządzić ten napój należy starkować kawałek imbiru, zalać go wrzątkiem i odczekać aż woda przestygnie. W międzyczasie należy przygotować zieloną herbatę i dodać wodę imbirową do herbaty.

Smak zielonej herbaty oraz imbiru idealnie łączy się również z sokiem z jabłek tłoczonych na zimno. Ta wersja jest stanowczo lepsza dla osób, które wolą słodkie napoje z rana.

Zielona herbata z pomarańczą i goździkami

Zieloną herbatę można łączyć z dowolnymi sokami owocowymi, szczególnie tymi słodkimi, ponieważ herbata ta stanowi pyszną bazę dla tego typu napojów.

Jednym z przepysznych połączeń są goździki i pomarańcze. Goździki należy zalać wrzątkiem, odczekać do przestygnięcia. Na koniec należy wcisnąć sok z dowolnej ilości pomarańczy.

Dobrym zamiennikiem dla świeżych owoców będą wszelkiego rodzaju syropy owocowe. Smacznego!

ŹRÓDŁA:

1. Całka J., Zasadowski A. Juranek J., Niektóre aspekty leczniczego działania zielonej herbaty, „Bromatologia i Chemia Toksykologiczna” 2008 41(1), 5–14.

2. Yuan F. et al., Effects of green tea on lipid metabolism in overweight or obese people: A meta‐analysis of randomized controlled trials, „Molecular Nutrition & Food Research” 2018 62(1), 1–13

3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12695345

4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18326618

5. https://www.healthline.com/nutrition/top-10-evidence-based-health-benefits-of-green-tea

6. https://www.healthline.com/nutrition/green-tea-and-weight-loss