naturalne źródła witaminy b6

WITAMINA B6 - DLACZEGO JEJ POTRZEBUJESZ?

CENNA WITAMINA B6

DLACZEGO WITAMINA B6 JEST TAK WAŻNA DLA NASZEGO UKŁADU?

zapotrzebowanie na witaminę B6

PIRYDOKSYNA – JEDNA Z FORM WITAMINY B6

Związek ten nie tylko odgrywa kluczową rolę w ponad 100 reakcjach chemicznych w naszym organizmie, ale także oferuje szereg korzyści zdrowotnych.

Odpowiednia podaż witaminy B6 pomaga łatwiej radzić sobie ze stresem, a jednocześnie wzmacnia nasz układ odpornościowy. Ciężko ją przedawkować, gdyż rozpuszcza się w wodzie, a jej nadmiar usuwany jest wraz z moczem.

WŁAŚCIWOŚCI WITAMINY B6

Pirydoksyna jest głównym składnikiem kwasów nukleinowych i podstawą syntezy aminokwasów, które z kolei stanowią podstawowy budulec dla białek.

Zasadniczo witamina B6 jest więc niezbędna do tworzenia zarówno DNA,  jak i protein, a zatem pomaga tworzyć w ciele nowe komórki.

Jednocześnie utrzymuje w dobrej kondycji narządy limfatyczne, tj. śledziona, grasica, węzły chłonne, migdałki, a także przewód pokarmowy.

Z kolei zdrowe narządy limfatyczne wytwarzają wystarczającą liczbę leukocytów chroniących nasz organizm przed infekcjami i chorobami.

Pirydoksyna pomaga również rozkładać węglowodany w celu wytworzenia energii dla różnych funkcji organizmu, a także zwiększa ilość tlenu transportowanego do komórek i tkanek. Odpowiada tym samym za syntezę glikogenu, jednej z form skrobi, przechowywanego w naszych mięśniach i wykorzystywanego jako źródło energii np. podczas ćwiczeń fizycznych.

Witamina B6 aktywnie uczestniczy w procesach, które pozwalają naszemu ciału przetwarzać i wykorzystywać jedną z najczęstszych form selenu, zdecydowanie kluczową substancję odżywczą sprzyjającą zachowaniu dobrego zdrowia.

Selen jest niezbędny do produkcji kilku rodzajów hormonów tarczycy i tym samym do dobrego funkcjonowania wszystkich komórek, które działają we współpracy z hormonem tarczycy.

Dlatego też niedobór witaminy B6 pośrednio wpływa także na prawidłową czynność tarczycy. Bez odpowiedniej ilości pirydoksyny nasz organizm nie byłby w stanie wchłonąć selenu z jedzenia, które jemy.

KŁOPOTY W WITAMINĄ B6

JAKIE SĄ SKUTKI ZBYT NISKIEJ PODAŻY WITAMINY B6?

skutki niedoboru witaminy B6

NIEDOBORY WITAMINY B6

Choć niedobór witaminy B6 nie jest powszechny, liczne badania naukowe powiązały jej niedostateczne stężenie w organizmie ze zwiększonym ryzykiem wielu różnych schorzeń.

Niektóre z kluczowych objawów niedoboru witaminy B6 u dorosłych mogą obejmować m.in. bóle mięśni, objawy skórne tj. wysypka, swędzenie, zaczerwienienie, rany w jamie ustnej, kiepskie samopoczucie wynikające z niskiej energii lub zmęczenia, częstsze występowanie zespołu napięcia przedmiesiączkowego czy też nasilenie objawów anemii. 

Z uwagi na to, że witamina B6 jest niesamowicie ważna dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego, jej niedobór bywa czasami związany z zaburzeniami neuropsychiatrycznymi, a w tym z napadami złości, migrenami, przewlekłym bólem i zaburzeniami nastroju, a nawet z depresją.

Zdarza się również, że niedobory tej witaminy jest przyczyną osłabienia wzroku. Często więc witamina b6 jest składnikiem suplementów diety wspomagających wzrok, takich jak tabletki Lutenea

Inne badania pokazują, że niedobór witaminy B6 występuje częściej u osób starszych. Ryzyko choroby Alzheimera i innych postaci demencji, które wzrastają z wiekiem obniżają stężenie witaminy B6.  

Właśnie dlatego zaleca się, aby seniorzy regularnie poddawali kontroli stężenie pirydoksyny we krwi, zwłaszcza jeśli zaczynają tracić na wadze lub cierpią na nieprawidłowe wchłanianie substancji odżywczych z pożywienia.

Ryzyko niedoboru obejmuje również osoby z zaburzeniami czynności nerek, chorobami autoimmunologicznymi lub uzależnieniem od alkoholu.

Z tego powodu, w wymienionych przypadkach niezbędna jest właściwa dieta oraz prawidłowa suplementacja preparatami wzbogaconymi w witaminę B6.

ŹRÓDŁA WITAMINY B6

W JAKICH PRODUKTACH JEST NAJWIĘCEJ WITAMINY B6?

SKĄD WZIĄĆ WITAMINĘ B6

Najlepszymi źródłami witaminy B6 w diecie to produkty pełnoziarniste tj. kasza gryczana, a także kiełki, naturalne kakao, pestki dyni oraz wszelkiego rodzaju orzechy. Ponadto sporo B6 można także znaleźć w mięsie łososia, w drobiu, w mięsie indyka, w wieprzowinie oraz w wołowinie. Warto przy tym pamiętać, że jakakolwiek obróbka cieplna mięsa znacząco obniża zawartość przyswajalnej pirydoksyny pożywieniu.

B6 w niewielkich ilościach można także znaleźć w niektórych warzywach i owocach tj. ziemniaki, brokuły, banany i soja.

Alkohol oraz niektóre leki, podobnie jak przemysłowa obróbka żywności obniżają przyswajalność witaminy B6.

SUPLEMENTY WITAMINY B6

Mając w planach przyjmowanie suplementów witaminy B6, warto kupować produkty wysokiej jakości, które są produkowane z prawdziwych źródeł pożywienia i wolne od syntetycznych wypełniaczy.

Wysokiej jakości suplementy witamin z grupy B powstają poprzez łączenie ze sobą różnych składników odżywczych, takich jak niacyna, kwas foliowy i witamina B6, co pomaga organizmowi rozpoznać poszczególne składniki odżywcze, a następnie wykorzystać je w naturalny sposób, który daje najbardziej korzystne rezultaty.

Podobnie jak w przypadku wszystkich witamin, niezwykle ważna jest regularna podaż pirydoksyny. Witaminy można porównać do elementów zegarka. Choć może się wydawać, że poszczególne składniki znaczą niewiele, razem tworzą niezwykle potężną i skomplikowaną konstrukcję.

Każda  witamina spełnia w naszym organizmie określone funkcje, a B6 to jeden z tych składników, które choć niedoceniane, w ogromnym stopniu przyczyniają się do naszego zdrowia i ogólnego dobrego samopoczucia.

NAJCENNIEJSZE ŹRÓDŁO WITAMINY B6:

DROŻDŻE PIEKARSKIE

3,5 - 10 ug / 100g

ŁOSOŚ

0,97 ug / 100g

ORZECHY WŁOSKIE

0,73 ug / 100g

RYŻ

0,55 ug / 100g

PSZENICA

0,29 ug / 100g

SZPINAK

0,28 ug / 100g